fbpx

Hogyan hozd egyensúlyba kezdő szabadúszóként a kliensek keresésére szánt és a tényleges munkával töltött időt?

A tanácsom: ne az idődet, hanem az energiádat oszd be!

Szabadúszóként nagyrészt magad osztod be az idődet, ez azonban gyakran – főleg kezdőknél – inkább hátrányt, mint előnyt jelent. Mivel az időd 100%-ával te rendelkezel, sokszor akaratlanul is halogatsz, ide-oda tologatva az előtted tornyosuló feladathalmazt.

Korábban már írtunk az időmenedzsment miértjéről és hogyanjáról itt a blogon; ebben a cikkben azt veséztük ki, hogy mire érdemes leginkább odafigyelned, ha otthonról dolgozol, ebben pedig arról, hogy mennyit kell dolgoznod azért napi szinten, hogy egyszer ott tarthass, ahol most elképzeled magad. Ha megfogadod ezeket a tanácsokat, máris lesz egy biztos alapod ahhoz, hogy a lehető legproduktívabban végezd a munkád.

Az alapok lefektetése után lássuk, milyen fontos szempontokat érdemes még figyelembe venned, ha szabadúszóként dolgozol:

1. Körültekintően válaszd meg a klienseidet!

A szabadúszó karriered kezdetén az egyik legnagyobb problémád az lesz, hogyan találj magadnak klienseket; ha jól csinálod, amit csinálsz, ez rövidesen átfordul majd “hogyan mondjak nemet mindenki másnak”-ba.

Szabadúszóként is legalább ugyanannyira fontos a kiszámítható jövedelem, mint alkalmazottként, ezt pedig úgy tudod a legegyszerűbben biztosítani saját magadnak, ha az időszakos projektmunkák vállalása mellett legalább 2-3 nagyobb, fix ügyféllel is dolgozol.

Gondolj csak bele! Egy-egy projektmunka, ha mindig más és más klienssel szerződsz, pontosan ugyanannyi adminisztratív munkát igényel (kommunikáció, számlázás, stb.) részedről, mint ha néhány fix jövedelmet hozó ügyféllel dolgoznál együtt.

Arra is érdemes gondolnod, hogy valószínűleg nem mindenkivel fogod megtalálni a közös hangot, a nehézkes kommunikáció és az ebből fakadó folyamatos nehézségek miatt pedig akaratlanul is a szükséges idő- és energiamennyiség többszörösét fogod belefektetni egy-egy problémásabb kliensbe.

2. Hagyj magadnak elég időt a váratlanul beeső feladatokra is!

Menedzseld az idődet a 80/20-as elv segítségével: dolgozz hatékonyan és előrelátóan úgy, hogy elválasztod az igazán fontos feladatokat a nem annyira fontos teendőktől! Még egyértelműbben:

Az eredményeid 80%-át a befektetett energiád 20%-a adja.

Ebben a bejegyzésben már érintettük a témát a vállalkozásban betölthető szerepek értelmezésével.

3. Soha ne kérj kevesebbet, mint amennyit a munkád ér!

Ez az egyik legnehezebb feladat, főleg kezdő szabadúszóként, mert hát hogyan határozza meg az ember a saját munkája értékét, ha ő maga sincs vele tisztában? Gondolj erre: az idő pénz. Tulajdonképpen nem a termékedet vagy a szolgáltatásodat, hanem az idődet teszed pénzzé – ha így gondolkodsz, egy idő után ennek megfelelően árazod majd be a termékedet/szolgáltatásodat is.

4. Használd a megfelelő eszközöket!

Ahhoz, hogy minél produktívabban végezd el a munkád, szükséged lesz minimum egy időmérőre (pl. Toggl) és egy projektmenedzsment eszközre is (pl. Trello vagy Asana). Ezek nélkül nehéz lesz kialakítanod azt a struktúrát, ami napi szinten segítségedre lesz a nyugodt és hatékony munkavégzésben.

5. Mondj nemet!

Ez sokszor szóba került már itt a blogon, nem véletlenül – tanulj meg nemet mondani!

Szívesen hozzászólnál az olvasottakhoz? Kommentelj ide a cikk alá vagy csatlakozz hozzánk a Facebookon és oszd meg velünk a gondolataidat a témával kapcsolatban!

Ha coachként, szabadúszóként vagy szolgáltatásalapú vállalkozóként  te is hasonló problémákkal küzdesz, és úgy érzed, segítségre van szükséged, emeld a következő szintre a vállalkozásodat 7 napos, INGYENES Online Vállalkozói Szabadság kihívásunkkal!